admin 1403-05-29 0 دیدگاه

آداب و رسوم مردم ترکیه

احوال پرسی مردم ترکیه

آداب احوالپرسی در ترکیه اندکی با ایران متفاوت است.در ترکیه هنگام دیدار و ملاقات هم دیگر محکم با هم دست می دهند ولی دقیقا برعکس فرهنگ مردم ایران موقع خداحافظی با هم دست نمی دهند.مردم ترکیه هنگام ملاقات افراد سالخورده برای ادای احترام دست راست او را می بوسند پیشانی خود را روی دست فرد سالخورده قرار می دهند.در ترکیه روبوسی نیز رایج است ولی فقط با یک یا دو بوسه!!

 

خوشامد گویی یکی دیگر از فرهنگ های مردم ترکیه است. احتمالا شما هم هنگام ورود به رستوران عبارت HOŞ GELDINIZ را شنیده اید.شما می توانید برای تشکر از عبارت HOŞ BULDUK استفاده کنید.

عزاداری در ترکیه

در ترکیه آداب عزاداری به این صورت است که بستگان فرد عزادار برای خانواده یا فرد عزادار غذا می فرستند. فرد عزادار فقط با حلوا از میهمانان خود پذیرایی می کند.در بعضی از شهر های ترکیه بستگان نزدیک حلوا را درست می کنند.بستگان و دوستان فرد عزادار دور هم جمع می شوند و در حین حلوا درست کردن خاطرات خود با فرد مرحوم را مرور می کنند.

آداب غذا خوردن در ترکیه

در ترکیه فرهنگ غذا خوردن در کافه و رستوران بسیار رایج است. بسیاری از قرار های کاری و مهم در کافه ها و رستوران ها برگزار می شوند و بسیاری از مردم وعده صبحانه خود را هم در بورک فروشی ها می خورند.غذای اصلی مردم ترکیه عموما ماهی و گوشت و نان است.برنج و بلغور هم در کنار غذا گاها سرو می شود. دلمه یکی دیگر از غذاهایی است که همیشه ترک ها در وعده های غذایی خود سر سفره دارند.

اکثر مردم ترکیه در حین خوردن غذا سیگار می کشند و بعد از اتمام غذا چای پر رنگ و یا قهوه ترک به همراه باقلوا می نوشند. مردم ترک چای خود را در استکان های کمر باریک به همراه قند می نوشند و رد کردن درخواست چای در ترکیه نوعی توهین محسوب می شود.ترک ها بالا ترین مصرف کنندگان چای هستند.

 

آداب هدیه دادن در ترکیه

مردم ترکیه بر خلاف مردم ایران بسیار اهل رفت و آمد هستند. این رفت و آمد می تواند تنها نوشین یک لیوان چای دور هم باشد می تواند یک سفره رنگی صبحانه باشد. در ترکیه ورود با کفش به خانه میزبان خیلی مرسوم نیست و میزبان برای میهمان دمپایی رو فرشی می آورد.

مردم ترکیه عموما هنگام میهمانی رفتن برای میزبان هدیه می برند و به صورت کلی فرهنگ هدیه دادن و هدیه گرفتن در ترکیه بسیار رایج و پسندیده است. اگر شما به خانه یک ترک برای شام دعوت شدید حتما در نظر بگیرید که زود بلند نشید و با یه شکم گرسنه حتما تشریف ببرید!! زود ترک کردن خانه میزبان و کم غذا خوردن در مهمانی نوعی بی احترامی بین ترک ها محسوب می شود.

 

مراسم خواستگاری و ازدواج در ترکیه

در ترکیه در مراسم خواستگاری قهوه سرو می شود. اگر خواستگاری یک دختر ترک رفتید قهوتون می تونه یکم شور باشه!!بعد از توافق خانواده ها مراسم عقد در محضر و با حضور قاضی انجام می شود. مراسم نامزدی در ترکیه به عهده خانواده عروس است. شب قبل از عروسی مراسم حنا بندان برگزار می شود.

مراسم عروسی در ترکیه با جشن و پایکوبی جلوی در خانه پدری عروس برگزار می شود. دوستان عروس نام خود را زیر کفش عروس می نویسند و آخر مراسم اسن هر کسی که پاک شده باشد زودتر از همه ازدواج می کند.در ترکیه برای بدرقه عروس از خانه پدری یک مرد مجرد دور کمر عروس روبان قرمز می بندد.

در ترکیه خانواده هایی که دختر مجرد یا اصطلاحا دم بخت دارند از پنجره خانه خود بطری شیشه ای آویزان می کنند. پسری که در خواست ازدواج با دختر خانواده را دارد باید بطری را هدف بگیرد و بشکند. بعد از شکست بطری شیشه ای میتواند با خانواده خود به خواستگاری برود.

نظر بدهید